Plantaardig eten

Groen, groener, groente

Dieren eten een groot deel van onze gewassen, zoals soja of mais, waardoor er niet voldoende overblijft om de hele wereldbevolking te voeden. En door de logistiek, mest en gassen, is de vee-industrie één van de grootste veroorzakers van het broeikaseffect. De VN geeft aan dat meer plantbased (plantaardig) eten een oplossing is om het wereldvoedselprobleem tegen gaat. Als we allemaal meer groente en fruit eten, en minder vlees en zuivel, wordt de wereld een stuk groener en eerlijker. Maar als het puntje bij het paaltje komt, is het voor velen een te grote opgave om dat biefstukje of bekertje melk te laten staan. Toch?

Challenge

Heus niet! Jij gaat met je groep een plan bedenken om mensen te enthousiasmeren om vegetarisch of veganistisch te eten en laten zien waarom dat relevant is voor onze toekomst. Dat doe je door een activerende campagne te bouwen en visie te ontwikkelen, of door een nieuw plantaardig product te verzinnen en op de markt te zetten.

Plantbased challenge 1: Het nieuwe eten

Jonge mensen hebben de toekomst in handen. Daarom bouwt jouw werkgroep aan een slimme campagne die jongeren inspireert om plantaardig te eten, helemaal, gedeeltelijk of tijdelijk. Jullie team is vrij in de keuze van de campagne. Van een advertentiecampagne tot een app, van een wedstrijd tot een oproep. Jullie werken vanuit een toekomstvisie en schrijven het concept uit, met een pay-off of slogan en een heldere storyline. Kies de vormgeving die past bij jullie campagne. Leg uit welke kanalen jullie gaan gebruiken en waarom, zoals social media, scholen, events of straatreclame. Bouw meer dan een aantrekkelijke campagne. Laat zien dat deze campagne is gebaseerd op een sterke toekomstvisie en mensen zal bereiken.

Plantbased challenge 2: Het nieuwe alternatief

Zeewier, kikkererwten, knolselderij… de meeste mensen reageren niet meteen heel enthousiast op groene alternatieven. Behalve als jouw team ermee aan de slag is geweest natuurlijk. Jullie verzinnen een plantaardig product met als basis groente en/of fruit en gaan het aan de man brengen. Schrijf jullie toekomstvisie en concept uit en zet een slim businessplan op waarin jullie ingaan op product, doelgroep, verkoop, prijsstelling en hoe jullie het product gaan testen. Kies een merknaam en vormgeving die erbij past. En laat zien hoe het product wordt gepresenteerd en hoe jullie het product gaan lanceren in de markt. Zorg ervoor dat jullie nieuwe alternatief is gebaseerd op een sterke toekomstvisie en mensen zal meetrekken om die visie te volgen.

Ben jij een enthousiast groentje?

Geef je op voor de Markt Match op 4 en 5 oktober via deze link. Je wordt ingedeeld in een team van vijf mensen. Je presenteert je idee aan het eind van de Markt Match voor de top van de Rotterdamse foodbedrijven, wereldleiders in groente en fruit.

Tijdens de Markt Match maak je kennis met toffe innoverende bedrijven in de regionale foodsector. Top notch experts en bedrijven in de foodsector en staan je bij tijdens de challenge om te sparren. Een perfecte kans om de foodsector beter te leren kennen en te netwerken met de professionals!